Finders Keepers

10 Steps to Easy Your Way Around In the Gym

Hej på bloggen. Rigtig glædelig Palmesøndag, hvis I fejrer den slags. I dag holder jeg selv træningsfri, men har sat mig ud i forårssolen, for at skrive et træningsrelateret indlæg til jer.

Efter lidt mere end 2 års arbejde i et fitnesscenter, er det nemlig min erfaring at rigtig mange kan opleve det som værende super intimiderende, særligt hvis man er nybegynder, at bevæge sig ind i et ukendt område som et træningscenter. Dette gælder ikke kun for piger og kvinder, men flere og flere mænd erkender også at det kan være lidt grænseoverskridende ikke altid at vide hvor man lige skal starte og hvor man skal slutte sin træning.
IMG_1897Derfor vil jeg gerne dele 10 af mine bedste råd til god fitness-etikette og hvordan du gør oplevelsen bedst mulig for dig selv og de øvrige medlemmer i centeret.

1. Respektér “the no lift zone” lige foran ragget (stativ med håndvægte) uanset hvilken øvelse du er i gang med at udføre. Så når du har samlet de vægte op du vil bruge, så tag 3 store skridt baglæns. på den måde står du ikke og “dækker” for 20 andre vægte undervejs.

2. Undgå at slæbe tunge vægte ind i mave-området. De fleste fitness centre har sådan et hjørne eller rum, som er beregnet til mavetræning, udstrækning eller andre øvelser på måtter. Respektér at disse områder er beregnet hertil. Det er ligeledes en en dårlig idé at placere din måtte til eksempelvis mavetræning midt i området med frie vægte. Det skaber en kæmpe risiko for at nogen kommer til skade.

3. Undgå at gå ind foran nogen der er i gang med at udføre et sæt. Særligt hvis de står foran et spejl. Det kan virke helt vildt egoistisk, men ALLE i styrkeområdet hader det.

4. Sæt altid vægtene på plads efter dig.

5. .. og sæt de små vægtskiver sammen og de store sammen på de dertil indrettede stativer. Der findes ikke noget værre end at skulle til at “grave” efter lettere vægtskiver, fordi de gemmer sig bag nogle større og tungere af slagsen.

6. Hvis du venter på en maskine bliver ledig, så lad vær med at stil dig lige ved siden af og nedstirre vedkommende der bruger maskinen. Vent til det bliver din tur, eller spørg pænt vedkommende, hvor mange de mangler før det kan blive din tur eller om du må køre i mellem hans/hendes sæt. Det andet stresser ofte bare den der udfører øvelsen.

7. Ryd op efter dig selv, papir og tomme drikkedunke/shakere fjerner ikke sig selv.

8. Brug et håndklæde når du træner, eller som minimum afsprit og aftør udstyr efter du har brugt det. Der er ingen der gider at sidde/ligge i dit sved efter dig.

9. Hvis du ikke kan sætte vægten pænt ned igen, så lad vær med at løft den op til at starte med.

10. Hvis du har planer om at bruge tilpas mange timer i et fitnesscenter, så gør som udgangspunkt dig selv den tjeneste at være sikker på at det du gør, hjælper dig i retningen af din målsætning. Hvis ikke du selv har det store kendskab til træning, så søg viden hos en der ved noget. Enten hos en instruktør eller personlig træner i dit center, som helt sikkert kan hjælpe dig med korrekt teknik og øvelsesvalg der er tilpasset dit behov.

Ps. Det er i øvrigt sidste dag i dag for tilmelding til mit 6 ugers træningsforløb for gravide Fit Før Fødsel, som starter på torsdag d. 24/3 kl. 18.00. Prisen er 1.000 kr. og du kan tilmelde dig ved at sende mig en mail på kontakt@emiliejacqueline.dk

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Finders Keepers