Status på graviditet

Må du godt løfte så mange kilo?

Spørgsmålet i overskriften er efterhånden et jeg pt. får stillet som minimum et par gange om dagen – om jeg godt må løfte vægte, mens jeg er gravid. Særligt nu hvor jeg er i 7. måned møder jeg flere og flere bekymrede blikke, når jeg begynder at sætte mine 20 kilo skiver på min vægtstang.
IMG_2434
Svaret derpå er ganske enkelt. Ja det “må” jeg godt.
Men det svar er selvfølgelig ud fra mine personlige forudsætninger. Inden jeg besluttede at jeg fortsat ville løfte vægte under min graviditet, havde jeg naturligvis læst rigtig mange artikler, studier og undersøgelser om området og sikkerheden/risici herved. Jeg skulle ikke søge længe på google før jeg stødte på jordemødre der anbefalede at gravide ikke bærer byrder over 12 kilo fra begyndelsen af fjerde måned, og den samlede løftemængde ikke måtte overstige 1000 kilo per dag. I følge jordemødrene skal dette så reduceres til det halve fra syvende måned – altså samlet set kun 500 kilo per dag. Og de fleste der har læst eller har hørt noget lignende, kan som regel ret hurtigt spotte at der er mere end 6 kg. på min vægtstang når jeg træner, hvoraf de bekymrende spørgsmål naturligvis bliver stillet.
For selvfølgelig ønsker ingen at fremprovokere risikoen for en for tidlig fødsel eller i værste tilfælde ufrivillig abort – men der er forskel på kiloene og hvordan de løftes.

Arbejdsrelaterede løft vs. kontrollerede løft
Kvinder, der for eksempel er ansat i pleje- og sundhedssektoren eller på et lager, kan komme til at løfte og flytte rundt på tunge ting og mennesker mange gange i løbet af en dag, hvilket kan give mange uhensigtsmæssige løft. I dette tilfælde vil det være en god idé at holde sig indenfor de retningslinjer jordemødrene anbefaler. Men hvis man sammenligner de arbejdsrelaterede løft med kontrollerede løft med korrekt teknik er der en verden til forskel.

Løft rigtigt
Når det kommer til løft er det nemlig vigtigt at løfte korrekt. Du løfter korrekt ved at knibe op i bækkenbunden og løfte vægten med benene, en ret ryg og bære byrden tæt på kroppen. En øvelse som Dødløft, hvor du trækker relativt mange kilo op fra gulvet og sætter dem ned igen, er dermed ikke skadelig, hvis bare du gør det rigtigt.
Dernæst er din træningserfaring forud for din graviditet også en vigtig faktor, når det kommer til tunge, kontrollerede løft. Har du ikke løftet tungt forholdsvist kort tid inden din graviditet vil jeg ikke anbefale dig at begynde i forbindelse med at du bliver gravid. Her vil jeg i stedet for anbefale dig at starte lidt mere stille ud og evt. få tilrettelagt et træningsprogram som tager hensyn til netop dine behov og mulige udfordringer. Men hvis du som jeg, har været vant til at træne på denne måde vil du som oftets også sagtens kunne gøre det i din graviditet. Tag dog højde for at alle graviditeter er forskellige og måske har du slet ikke lyst eller overskud til det, når først du er blevet gravid.

Uanset din erfaring med at løfte tunge ting, anbefales det dog altid gravide at holde sig fra at løfte tunge ting over hovedet, da det lægger et stort uhensigtsmæssigt pres på bækkenet. Derudover kan tunge løft over hovedet også lægge pres på moderkagen og dermed fostret/baby grundet det bugpres der skabes i mellemgulvet. Så spring altid øvelser som “Military Press” og lign. over – der findes heldigvis et hav af alternative øvelser til at ramme muskelgruppen der trænes her, som primært er skuldermuskulaturen. Spørg en instruktør i dit center.

Lyt til din krop
Har du som gravid et andet barn som du har været vant til at løfte rundt på, er det som sådan heller ikke farligt for dig at gøre dette under din graviditet, da din krop som oftest vil være i stand til det. Men vigtigst af alt vil altid være at lytte til din krop. Afslutningsvis vil mit bedste tip til gravide, der er i tvivl om hvor meget de må løfte, være at mærke efter. Hvis konkrete løft giver dig ubehag eller smerter, løfter du som tommelfingerregel for meget, og bør sætte vægten ned igen.

Jeg håber at I fandt dette indlæg interessant og måske ikke vil kigge med nær så løftede øjenbryn næste gang i ser en gravid kvinde i jeres træningscenter løfte tunge vægte – hun ved garanteret hvad hun laver 🙂

/Emilie

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Status på graviditet