She can be here anytime now

3 gode tips til din sommergraviditet

Er du gravid her i varmen, har du måske oplevet, at energiniveauet kan være dalende, og at du mest af alt bare har lyst til at ligge og slappe af i skyggen. Derfor har jeg på Randers’ Storcenters blog netop delt tre gode tips til øvelser, som ikke kræver særlig meget af dig, men som til gengæld kan hjælpe dig af med nogle af de gener, du muligvis kan opleve under din graviditet ? for eksempel kramper og væskeophobning i benene. Læs hele indlægget her, hvor I også kan se hvor mit træningsoutfit på billedet er fra 🙂
IMG_3311

Venepumpeøvelser:

I takt med den stigende temperatur og den øgede fysiske vægt oplever mange kvinder under deres graviditet at have både kramper og væskeophobninger i benene. For at afhjælpe dette problem kan du lave disse simple øvelser, som sætter godt gang i blodomløbet.

1. Læg dig på ryggen med bøjede knæ.
2. Løft et ben op ad gangen, og lav simple bøj/stræk-bevægelser. Gentag ca. 15 gange, inden du skifter ben.
3. Herefter kan du fortsætte med cirkelbevægelser for ankelleddet. Gentag igen cirka 15 gange hver vej, inden du skifter fod.
4. Slutteligt kan du flekse i fodleddet, således at du vipper den skiftevis op og ned. Hold foden i hver stilling et kort øjeblik, inden du fortsætter.


 

Bækkenbundstræning:

Bliv liggende på ryggen med enten bøjede knæ eller strakte ben, alt efter hvad der føles mest behageligt for dig. Mit næste tip er knibeøvelser, som hverken kræver sved på panden eller tunge håndvægte ? blot din koncentration og tilstedeværelse.
1. Langsomme knib:
Knib alle musklerne i bækkenbunden sammen, og hold spændingen, mens du langsomt tæller til tre. Slap af, og tæl til fem. Gentag derefter øvelsen op til 10 gange, inden du holder pause.
2. Hurtige knib:
Spænd alle musklerne i din bækkenbund hurtigt og slip ? et knib pr. sekund. Gentag 10 gange, inden du holder pause.


 

Afspænding og vejrtrækning:

Lige så vigtigt, som det er at holde dig aktiv under din graviditet, ligeså vigtigt er det at få slappet godt af, særligt når du befinder dig i tredje trimester. Med enkelte afspændings- og vejrtrækningsteknikker kan du mentalt forberede både krop og sind på den kommende fødsel. Øvelserne her kan laves i en afslappende liggende eller siddende stilling. ?1. Luk øjnene, og træk vejret roligt ind gennem næsen og helt ned i maven. Se, om du kan trække vejret ind på fem sekunder. ?2. Pust derefter ud gennem munden igen på fem sekunder. Sæt gerne lyd på for at få luften pustet helt ud, og gentag herefter øvelsen. Læg eventuelt hænderne omkring maven, og mærk, hvordan du og baby trækker vejret sammen. Når du har vænnet dig til øvelsen, kan du øve dig i endnu længere vejrtrækninger på eksempelvis 10 sekunder ind og 10 sekunder ud. ?OBS! Hold aldrig vejret længere, end hvad der føles rart for dig.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

She can be here anytime now